Roadtrip door Champagnestreek
Frankrijk,  Reizen Europa,  Roadtrips

Roadtrip door de Champagnestreek

Deze keer ruil ik mijn vaste reisgenoot in voor mijn broer. We maken een roadtrip door de Champagnestreek. Een korte vakantie van vier dagen met een goedgevuld programma. Ons busje is geladen met koele drankjes en met heel veel “goesting” beginnen we eraan. Streepje muziek en rijden maar!!

Dag 1: Chimay

Na ongeveer 190km houden we halt in Chimay.

De smaak van het trappistenbier en de kaas is ons al gekend, maar het dorp en de omgeving nog niet. We maken een fietstocht van ongeveer 45 km in en rond Chimay. We kunnen een redelijk vlak traject rijden, dankzij de Ravel/Vennbahn die hier ligt. Het hoogtepunt van deze tour is het kasteel van Chimay, het icoon van de stad!

Ook de lente laat zich van zijn beste kant zien.

Restaurant

’s Avonds zoeken we het dorp op en willen restaurant “la Charlotte” aanraden… Beperkte kaart met enkel verse gerechten, no-nonsense restaurant, kortom top!

Dag 2: Chimay-Reims-Champagneberg

Vanuit Chimay rijden we via de kleine wegen richting Reims. Een trip van ongeveer 160km. Bij het naderen van de Franse grens komen we langs de koolzaadvelden die het landschap prachtig geel kleuren. Schilderachtige dorpjes en mooie landschappen wisselen elkaar af. We zijn nochtans amper 300 km van huis.

Aangekomen in Reims bezoeken we de Notre Dame, het meest bezienswaardige monument van deze stad. Een meesterwerk van de gotische architectuur en Unesco werelderfgoed. Bewonder de uitzonderlijke grootte van de kathedraal en aanschouw de 2303 beelden. Voor ons hét absolute hoogtepunt van Reims.

kathedraal Reims

Doe zeker ook Palais du Tau, Place Royale, Hôtel de Ville, Porte Mars en wandel door het park “Les Hautes Promenades” voor de gemoedelijke sfeer en piekfijn onderhouden plantsoenen.

In Reims starten we met de “Route de Champagne”, een autotraject van ongeveer 100km tot Epernay. Pittoreske dorpjes, wijnvelden, riante wijnhuizen, je komt het allemaal tegen.

Aan de Champagneberg is het tijd voor een intermezzo. Een wandeling door de bossen van “Les Faux de Verzy” of de dwergbeuken. Ze zijn niet meer dan 4 of 5 meter hoog en hebben de vorm van een paraplu. Met hun kronkelende stam lijkt het net alsof ze uit een sprookje zijn gehaald. Op de parking vind je een infobord terug met de verschillende wandelingen die je hier kan maken. Wij kiezen voor de meest courante en kleinste lus van 3,5 km.

Les Faux de Verzy

Intussen is het 18.30uur en gaan we het avontuur tegemoet. We zoeken onze slaapplaats op, waarbij we gaan wildkamperen.  Via de app Park4night hebben we een plaats gevonden aan de rand van het bos en met zicht op de wijnvelden. Eerst nog een avontuurlijke kiezelweg, voordat we op deze plaats aankomen. Hoe zalig kan het zijn!

wildkamperen Champagnestreek

Parkeren Reims

Parking René Tijs, Av Paul Marchendeau, Reims (gratis nabij centrum – hoogte max 2m)

Dag 3: Champagneberg-Epernay

Na een rustige nacht op deze unieke plaats worden we wakker van de oorverdovende stilte!! We genieten hier nog even van ons ontbijtje alvorens we beginnen aan het  laatste deel van de “route de Champagne”.

Onze bestemming vandaag is Epernay, dé Champagnehoofdstad!! Het is een compacte stad omgeven door champagnevelden. Hier laten we ons busje staan en kiezen opnieuw voor de fiets. We rijden langs de Marne, de pittoreske dorpjes en de wijnvelden.

’s Avonds brengen we een bezoek aan deze stad. Hierbij kan je de Champagnestraat niet overslaan. Het is een prestigieuze straat met indrukwekkende panden waar grote champagnemerken gevestigd zijn. Zowel een bezoek aan de champagnehuizen als genieten van een terrasje kan hier.

In Epernay staat champagne centraal, maar er is zeker meer. Breng ook een bezoek aan het historische centrum, stadhuis en de Notre-Dame.

Notre-Dame Epernay

Overnachten

Tijdens onze vorige roadtrip door Frankrijk (Occitanië), hebben we de campings municipals ontdekt. Het zijn meestal kleinschalige campings die worden uitgebaat door de gemeente. Zeer betaalbaar en altijd dicht bij het stadscentrum. Hier in Epernay hebben we er ook eentje gevonden.

Adres: RD 301, 51200 Epernay, Frankrijk

Kosten: €18,50 zonder elektriciteit (buiten seizoen, camperbusje)

Dag 4: Epernay-Hautvillers

Onze laatste dag brengen we door in Hautvillers. Een klein dorpje gelegen tussen het bos en de wijnvelden. Op het eerste zicht één van de vele dorpen van de Champagnestreek, ware het niet dat er in de St. Pietersabdij een bijzonder man leefde van 1668 tot 1715: Dom Pérignon.  De man die een loopbaan kende van penning- tot keldermeester. Het is deze man die manieren vond om de kwaliteit van de wijn te verbeteren die aan de basis lagen van de creatie van champagne die we vandaag kennen. Met andere woorden dé uitvinder van deze godendrank. Wat een held!!!

Dom Perignon

Jammer genoeg was de abdij gesloten op het moment van ons bezoek. We houden het dus op een ommetje langs de abdij waar je kan genieten van prachtige vergezichten.

Na een koffietje op het dorpsterras, keren we terug huiswaarts.

Wil je vier of vijf dagen eropuit en niet te veel kilometers rijden? Ga naar de Champagnestreek met als hoogtepunten Reims, Champagneroute, Epernay, Hautvillers en een bezoek aan een champagnehuis. Alles van het goede leven is aanwezig, ideaal voor een korte vakantie dichtbij huis.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *